Prowadząc jakąkolwiek działalność w internecie, monitoring social media, jest niezbędnym elementem. Prowadząc firmowe profile w Mediach Społecznościowych, czy posiadając blogi eksperckie, warto na bieżąco śledzić zachowania klientów, ich opinie, czy dyskusje na temat Twojej marki.
Tworząc strategie funkcjonowania, w Mediach Społecznościowych, dokonujesz różnych analiz, chcąc sprawić, aby Twoje działania były coraz bardziej efektywne i skuteczne. Być może nie zdajesz sobie sprawy z tego, że w procesie tym, popełniasz pewne błędy które Ci to uniemożliwiają.
1.Korzystanie ze zbyt wielu narzędzi analitycznych.
Każde z nich, daje Ci do dyspozycji różne funkcje, dysponuje różnymi wskaźnikami i pomiarami, dlatego też łatwo jest wpaść w tzw. błędne koło i zatracić się w dostosowywaniu do zbyt dużej ilości informacji. Analizując dane, lepiej skupić się na jednym, wybranym programie, który Ci to ułatwi, naświetlając obraz obecnej sytuacji. Jeśli skupisz się na kilku na raz, otrzymasz niespójne, wzajemnie wykluczające się informacje. Warto opierać się zatem na jednym, wybranym programie i na jego podstawie wyciągać wnioski i prowadzić testy. Dostępnych mamy wiele narzędzie do analizy Mediów Społecznościowych.
Oto kilka z nich:
- Buzzsumo – sprawdza aktywności w różnych kanałach społecznościowych m.in. na Facebooku, Twitterze, linkedin, Google+, analizuje panujące trendy w Social Mediach, pozwala śledzić, skąd pochodzi największy ruch na Twoich profilach.
- Social Mention – posiada ponad 100 funkcji wyszukiwania na różnych portalach społecznościowych, pozwala uzyskać dane na temat tego, co piszą użytkownicy o Twojej marce i produktach.
- Howsociable – narzędzie może analizować 36 platform. Dzięki niemu dowiesz jak bardzo widoczna i rozpoznawalna jest Twoja marka w Social Mediach.
- Pluggio – pozwala zarządzać kontami na Facebooku i Twitterze. Dzięki temu narzędziu, możesz śledzić efektywność swojej kampanii oraz dowiedzieć się, ilu przybyło Ci klientów. Ocenisz też skalę popularności Twoich postów.
2. Skupianie się na nieistotnych danych.
Podczas swoich analiz, często zdarza się, że ludzie skupiają się na nieodpowiednich wskaźnikach i na nich opierają całą strategię działania, co nie przynosi oczekiwanych efektów. Źle obrany cel to może być np. koncentrowanie się tylko na liczbie obserwatorów, zamiast np. na zwiększaniu ruchu w sprzedaży i zaangażowaniu, które jest dużo bardziej wartościowe, niż tylko sama liczba fanów.
Sprzedaż i różne konwersje – możesz śledzić za pomocą Google Analytics, jeśli natomiast zależy Ci na kreowaniu pozytywnego wizerunku marki, powinieneś użyć narzędzia Sentione lub Brand 24, które zostały po to stworzone, by o ten wizerunek dbać. Śledzą wszelkie wzmianki o Twojej firmie w kanałach społecznościowych i nie tylko.
Sentione
- Wychwyci zarówno te pozytywne, jak i negatywne komentarze. Dzięki temu, możesz przeanalizować opinie, krążące o Twojej marce i poczynić odpowiednie działania, mające na celu wzmocnienie jej pozycji i poprawę wizerunku.
- Sentione – jest polskim narzędziem, które potrafi przeszukać internet, na podstawie wprowadzonych słów kluczowych i pozwala poznać opinie, krążące w sieci o Twoich produktach, czy usługach. Dzięki niemu, masz możliwość poznania miejsc, w których wspomniano o Twojej firmie, a także zobaczyć treść opinii, zamieszczonych w przeciągu kilku miesięcy, czy lat.
- Poznając i weryfikując negatywne opinie, możesz dostosować swoje działania, tak aby uniknąć nieprawidłowości w przyszłości. Dobrze wykorzystując to narzędzie, poznasz zainteresowania, opinie swoich klientów, a nawet dowiesz się, czego im brakuje w Twojej ofercie.
- Dzięki tak cennej wiedzy, będziesz mógł stworzyć odpowiednią ofertę, która przyczyni się do zadowolenia klientów i ocieplenia wizerunku firmy.
- Program, potrafi wyłapać zapytania o dane produkty z Twojej branży, co pozwoli Ci na szybką reakcję i wprowadzenie nowości przed konkurencją.
- Prowadząc działalność, nie sposób na bieżąco śledzić, to co dzieje się w sieci, Sentione, robi to za Ciebie, ułatwiając Ci pracę i dostarczając niezbędnych informacji.
- Otrzymujesz gotowe zestawienia, uporządkowane, pozwalające tworzyć, coraz skuteczniejszą strategię marketingową. Otrzymujesz gotowy raport i wiesz o wszelkich negatywnych treściach, dotyczących Twojej działalności. Dzięki temu możesz szybko działać i zapobiec rozprzestrzenianiu się niepochlebnych stwierdzeń, które psują wizerunek Twojej marki.
Brand 24
- Monitoruje internet 24/7. Działa w czasie rzeczywistym, dlatego od razu po opublikowaniu informacji na temat Twojej firmy, jesteś o tym powiadamiany.
- Szybkość jego działania, pozwala na ekspresowe reakcje, w których można zapobiec zniszczeniu wizerunku firmy w sieci.
- Do wyboru jest kilka pakietów, spełniających różnego rodzaju potrzeby – dla początkujących przedsiębiorców, właścicieli małych i średnich firm, oraz takie bardziej rozbudowane, dysponujące szerokim wachlarzem możliwości.
- Program udostępnia listę najbardziej aktywnych fanów, subskrybentów oraz przedstawia jak duże znaczenie mają oni, w kontekście Twojej firmy. Dostajesz dostęp do opinii zarówno pozytywnych jak i negatywnych – jedne zaznaczone są na zielono, drugie na czerwono.
- Sposób wyświetlania wyników jest przejrzysty i czytelny. filtrować możesz na kilka sposobów.Filtrowanie po słowie kluczowym – wpisujesz interesujące Cię słowa, tak jak w wyszukiwarce.
Filtrowanie po źródle – do wyboru jest kilka kategorii takich jak: Facebook, blogi, fora, newsy, wideo itd.
Filtrowanie po sentymencie – czyli czy dana wypowiedź ma oddźwięk pozytywny, czy negatywny.
Filtrowanie według płci użytkownika.
Filtrowanie według konkretnej daty.
Filtrowanie po grupach – wcześniej musisz je ustalić, przypisując im ręcznie wypowiedzi. - Brand 24 wyświetla też informacje o źródle. W przypadku Mediów Społecznościowych – otrzymujesz takie dane jak: skąd osoba komentująca pochodzi, ilu ma znajomych. W przypadku serwisu, otrzymujesz statystyki dotyczące danego serwisu.
- Narzędzie umożliwia też tworzenie raportów dla klientów oraz wygenerowanie infografiki.
3. Ślepe podążanie za wskaźnikiem najlepszego czasu na publikowanie treści.
Znajdziesz mnóstwo raportów, o najlepszej porze publikowania w Mediach Społecznościowych. Wiele z nich zaprzecza sobie nawzajem. Nie warto brać tych danych, zbyt dosłownie i tylko do nich się dostosowywać. Najlepszym sposobem, jest regularne publikowanie treści i samodzielne obserwacje, kiedy Twoich fanów jest najwięcej i w jakich porach są najbardziej zaangażowani.
Możesz też skorzystać z dostępnych narzędzi, które na podstawie analizy Twojego profilu , wskażą Ci godziny największej aktywności użytkowników na Twoich stronach. Pamiętaj, że tego typu dane musisz śledzić regularnie np. co miesiąc, gdyż potrafią się zmieniać, nie są to stałe cechy. Śledząc je na bieżąco, łatwiej dostosujesz się , do zmieniających się tendencji i zachowań internautów.
Podsumowanie
Funkcjonując w Mediach Społecznościowych, łatwo jest popaść w skrajności, chcąc jak najlepiej promować swoją markę. Podejmując wszelkie działania w sposób szablonowy i dostosowany do zmieniających się trendów, można szybko się pogubić i stracić cały sens tworzenia dobrego contentu. Pamiętaj, że narzędzia do analizy Mediów Społecznościowych, nie są gwarantem sukcesu, a tylko ułatwieniem zrozumienia zachowań użytkowników. Dają możliwości reakcji i weryfikowania Twoich poczynań, by lepiej trafiać ze swoją oferta do klientów, ale co z tą wiedzą zrobisz, to już zależy tylko od Ciebie. Wymienione powyżej błędy, to jedne z najczęściej powtarzających się zgubnych tendencji, na które powinieneś zwrócić uwagę, tworząc i analizując wizerunek swojej marki.