Jeśli prowadzisz własną działalność, a nie posiadasz bloga eksperckiego, warto zastanowić się nad jego założeniem. Poniżej przedstawię Ci korzyści płynące z jego posiadania oraz czemu właściwie ma służyć taki blog.
Blog ekspercki – jest miejscem poświęconym tematom związanym z Twoją branżą. Wpisy, które są tam umieszczane, powinny dotyczyć konkretnej dziedziny, produktów lub usług, które oferujesz. Do dyspozycji masz szerokie spektrum możliwości, na ukazanie swojej wiedzy i przybliżenie odbiorcom tego, czym się zajmujesz. Dzięki temu możesz skutecznie kreować pozytywny wizerunek zarówno swojej marki osobistej, jak i budować zaufanie do swojej firmy.
Co zamieszczać na blogu?
Niezależnie od branży w jakiej działasz, wokół niej znajduje się mnóstwo pobocznych tematów oraz takich, które są z nią związane bezpośrednio. Blog ekspercki daje Ci ogromną przestrzeń do tego, aby pokazać czytelnikowi świat Twojego biznesu. Możesz zapoznać go z różnymi zagadnieniami, zaciekawić, podać przydatne informacje, ciekawostki, rozwiązać szereg jego problemów, lub zapobiec im dzięki odpowiedniej wiedzy, którą pozna zgłębiając Twoje teksty.
Tematyka wpisów może być tak szeroka, jak szeroka jest dziedzina, którą się zajmujesz.
Zanim cokolwiek opublikujesz, zastanów się, co dana treść da czytelnikowi. Jaką korzyść pozyska, studiując tekst, który mu zaproponujesz.
Wskazówka!
Internauci najbardziej cenią treści, które są użyteczne – pokazują jak coś zrobić krok, po kroku lub rozwiązują konkretny problem.
Jakie wpisy warto publikować?
- Dotyczące Twojej działalności – wielu klientów, nim dokona zakupów, szuka informacji o firmie, czy ofercie w internecie. Blog może stać się dla Ciebie platformą, na której będziesz umieszczać najistotniejsze informacje, wiedzę, której będzie poszukiwał potencjalny klient, nim cokolwiek u Ciebie zakupi.
- Prezentujące Twoje produkty, ich zastosowanie, zalety, sposoby użytkowania. Możesz na blogu przedstawić ich funkcje, parametry, porównać z innymi, udzielić cennych wskazówek, instrukcji.
- Dotyczące tematów dookoła Twojej działalności np. działając w branży IT, sprzedając oprogramowanie, możesz poruszyć mnóstwo innych zagadnień związanych ze światem online, narzędziami internetowymi, aplikacjami itp.
- Rozwiązujące problemy. Niezależnie od tego w jakiej branży działasz, wszędzie pojawiają się jakieś problemy, wątpliwości związane z działaniem czegoś lub po prostu brak odpowiedniej wiedzy, by obsługiwać jakieś urządzenie, jak poradzić sobie z czymś itd. I w takich sytuacjach bardzo przydatny okazuje się blog ekspercki, w którym możesz wyjaśniać różne kwestie i odpowiadać na wszelkie problemy użytkowników. Warto też zamieszczać filmy, które są dobrze odbierane i bardziej zrozumiałe dla użytkowników niż np. czytanie instrukcji odnośnie używania czegoś. Pomysłów może być wiele. Ograniczeń zaś niewiele.
- Dające wartość. Mając wiedzę ekspercką na jakiś temat i dysponując swoim osobistym doświadczeniem, możesz dzielić się tym z czytelnikami, zyskując ich przychylność, zaufanie i sympatię. Twoje treści powinny być inspirujące, przydatne, edukujące. Powinny być wartościowe i dobre jakościowo.
Wskazówka!
Zamiast skupiać się na tym, co chcesz napisać, lepiej skup się na tym, co Twój odbiorca będzie chciał przeczytać i czy treści które publikujesz, będą dla niego przydatne.
Jakie korzyści przynosi prowadzenie bloga eksperckiego.
- Dzięki prowadzeniu bloga eksperckiego sam się rozwijasz. Gromadząc materiały, zgłębiając rożne obszary wiedzy, dajesz wartość nie tylko czytelnikom, ale też samemu sobie. Nigdy nie jest tak, że wiesz już wszystko na dany temat. Poszukując informacji, rozmawiając z innymi specjalistami, czytając różne publikacje, wzbogacasz swoją wiedzę i uczysz się, zdobywasz nowe umiejętności. Krótko mówiąc rozwijasz się i zaczynasz znać się na wielu rzeczach, na których być może wcześniej nie do końca się znałeś. To, że jakiś temat dotyczy Twojej branży, nie znaczy, że wszystkie zagadnienia musisz mieć opanowane do perfekcji.
- Dzięki blogowi, możesz zdobyć wielu czytelników, a tym samym klientów, którzy w przyszłości zakupią od Ciebie produkty lub usługi. Tworząc wartościowe wpisy, przedstawiając siebie jako profesjonalistę, budujesz zaufanie i sympatię do swojej marki. Dzięki temu wzbudzasz również zainteresowanie, a co za ty idzie użytkownicy szybciej dotrą do Twojego biznesu. Zamieszczając wpisy dotyczące Twoich produktów lub usług, promujesz swoją firmę, korzystając przy tym z bardzo subtelnej formy reklamy, która często jest dużo bardziej efektywna niż zamieszczane w sieci banery reklamowe, czy inne krzyczące kampanie, mające na celu nakłonienie ludzi do zakupów. Dzięki regularnym i systematycznym wpisom, wybijesz się na tle konkurencji i umocnisz swoją pozycję na rynku i w świecie online.
- Blog pozwala żyć z pasji. Bloga eksperckiego nie prowadzisz tylko w przypadku posiadania firmy. Możesz go stworzyć mając określoną wiedzę i pomysł na to jak, tą wiedzę wypromować. Dzięki temu będziesz mógł na blogu zarabiać. Choć jest to dość długi i pracochłonny proces. Jeśli masz na tyle chęci i wiesz co, chciałbyś przekazać światu, to zacznij już dziś. Mając ekspercką wiedzę, którą chcesz się dzielić, nic nie stoi na przeszkodzie, by ją rozprzestrzeniać i dając wartość, zdobywać dla siebie korzyści finansowe.
- Posiadanie bloga, realnie wpływa na Twoją firmę. Blog stanowi jej unikalną wizytówkę. Coś co sprawia, że Ty i Twoja działalność, jesteście pozytywnie odbierani, doceniani, ludzie zaczynają Wam ufać i chcą korzystać z tego, co im zaoferujecie. Poprzez bloga zapraszasz klienta, by poznał bliżej to, czym się zajmujesz, zachęcasz w niewymuszony sposób do zainwestowania jego pieniędzy w dobra, którymi dysponujesz. Przedstawiając ich zalety, oraz bazując na swojej wiedzy i doświadczeniu, stajesz się wiarygodnym i bezkonkurencyjnym sprzedawcą.
- Blog ekspercki jest świetnym narzędziem do zaprezentowania w najlepszy sposób siebie, jako marki osobistej i eksperta w swojej dziedzinie oraz swojej oferty. Dodatkowo, za jego pomocą możesz przedstawić ludziom trudne dziedziny, w sposób przystępny i przyjazny. Wystarczy spojrzeć na mnóstwo blogów prawniczych, przesyconych niezrozumiałym, ciężkim językiem, co może trafiających na nie użytkowników odstraszyć od zajrzenia na stronę kancelarii. Prowadząc tego typu blog w bardziej kreatywny, „ludzki” sposób, nie tylko zachęcisz ludzi, do odwiedzenia swojej strony, ale przede wszystkim dasz się poznać jako osoba, z którą się z łatwością będą mogli porozumieć i która rozwiąże ich problemy. Odpowiednie wykreowanie Twojego wizerunku i tego, czym się zajmujesz, sprawi, że klienci zaczną inaczej patrzeć na dany temat i prędzej skorzystają z Twoich usług, niż z usług konkurencji.
- Dzięki blogowi eksperckiemu, zwiększysz ruch na swojej stronie internetowej. Dobrze prowadzony, profesjonalny blog pozytywnie wpływa na pozycjonowanie w Google, jesteś lepiej widoczny dla internautów, którzy łatwiej trafiają na Twoja stronę. Zwiększając na niej ruch, rosną szanse na ich zainteresowanie Twoją ofertą i w konsekwencji dokonanie zakupu. Regularne publikowanie z użyciem odpowiednich słów kluczowych, pozytywnie wpływa na widoczność strony w wyszukiwarce.
- Dzięki blogowi, możesz nawiązać pozytywne, długotrwałe relacje ze swoimi czytelnikami. Jeśli będą czytać artykuły regularnie, udzielać się pod nimi, angażować w dyskusje, udostępniać je w Mediach Społecznościowych, możesz być pewny, że to zaprocentuje w przyszłości. Pamiętaj o komunikacji, to bardzo ważny aspekt w budowaniu więzi. Nie pozostawiaj komentarzy ludzi bez odpowiedzi, nie ignoruj ich. Jeśli o coś pytają, odpowiadaj im, przyłączaj się do rozmów, zaznaczaj swoją obecność i pokazuj szacunek dla czytelników.
Wskazówka!
Nie zapomnij zamieścić na blogu przycisków Social Media, dzięki którym czytelnicy będą mogli udostępnić wpis, na swoich profilach. To sprawi, że większa liczba osób będzie miała możliwość ich zobaczenia.
Jak często publikować wpisy.
Jedno z najczęściej pojawiających się pytań w przypadku prowadzenia bloga firmowego, to jak często tworzyć i publikować nowe wpisy. Ważne jest, by robić to regularnie i zdecydowanie lepiej zamieszczać większą liczbę wpisów, pamiętając przy tym o jakości. Nigdy nie wrzucaj artykułu dlatego, że uważasz że trzeba, a tak naprawdę nie masz na niego konkretnego pomysłu. Tylko jakościowe wpisy mają rację bytu i pracują na pozytywny wizerunek marki. Wartościowe i regularnie publikowane wpisy to najważniejsze kryterium, którym powinieneś się kierować. Jeśli chodzi o ich ilość, to chcąc mieć stały i wzrastający ruch na blogu, powinna ona wynosić minimum 16 wpisów miesięcznie. Ale pamiętaj – nic na siłę.
Wskazówka!
Blogi mają dużo większy wpływ na decyzje zakupowe klientów, niż prasa.
Większość klientów bardziej ufa artykułom na blogach, niż firmowym reklamom w sieci.
Urozmaicaj swoje wpisy i analizuj wyniki.
Tworząc wartościowy tekst, musisz zadbać o wizualne jego aspekty, zadbaj by był przejrzysty i przyjemny dla czytelnika. Pisząc długie artykuły, pamiętaj o dzieleniu treści na krótsze akapity, twórz podtytuły, wypunktowania, podkreślaj kolorem to, co chcesz dodatkowo zaakcentować. Dołączaj dobre grafiki, filmy. To wszystko sprawi, że tekst będzie się dobrze czytało. Choć warto pamiętać o tym, że wielu ludzi często w pośpiechu „skanuje” treść, wyłapując tylko to, co rzuci im się w oczy lub ich zainteresuje. Dlatego tak ważne jest pogrubianie najistotniejszych fragmentów, dodawanie kolorów, niezapominanie o nagłówkach itd. Śledź też na bieżąco ruch na swoim blogu, obserwuj zachowania odwiedzających, częstotliwość ich zaglądania na Twojego bloga, to jakie treści ich najbardziej interesują. Przydatnym do tego narzędziem jest Google Analytics.
Wskazówka!
Prowadzenie bloga eksperckiego, jest ważną częścią całej strategii marketingowej Twojej firmy. Uzupełnia i wzmacnia pozostałe działania, potęgując rozpoznawalność Twojej marki i zwiększając jej popularność w sieci.
Podsumowanie
Blog ekspercki pomaga w budowaniu pozytywnego wizerunku zarówno jeśli chodzi o Ciebie jak i o Twoją firmę. Dzięki niemu prezentujesz się jako ten, który zna się na rzeczy i potrafi podsuwać odbiorcom skuteczne rozwiązania, porady oraz pozwala im zdobywać wiedzę w obrębie danego tematu. Tego typu blog, jest odpowiedzią na potrzeby odbiorców. Przyczynia się do wzrostu zainteresowania Twoją działalnością, produktami, czy usługami. Dobrze prowadzony może doprowadzić do zwiększenia sprzedaży oraz wzmacnia renomę Twojej marki. Blog firmowy stanowi potężne narzędzie marketingowe, które przyciąga klientów, wpływa na postrzeganie w dobry sposób Twojej firmy oraz pomaga zdobyć przewagę nad konkurencją, dzięki wzmocnieniu Twojej pozycji jako eksperta w danej dziedzinie.