Internauci są przyzwyczajeni do tego, w jaki sposób działa świat online. Od stron, które odwiedzają, wręcz oczekują pewnych wskazówek. To jednak nie oznacza, że są gotowi postępować zgodnie z Twoją instrukcją w 100%. Tworzenie skutecznych CTA (Call to action) jest sztuką, ale można ją opanować np. stosując sprawdzone techniki.
Czym jest CTA?
Wezwanie do działania, CTA (z ang. call to action) to termin marketingowy odnoszący się do fragmentu treści takiego jak: obraz, przycisk lub linia tekstu. Ma na celu zachęcenie użytkowników do podjęcia konkretnego działania. Zwykle przybiera postać instrukcji, używając czasowników typu: „kup teraz”, „zarejestruj się”, „pobierz”, „śledź nas” i prowadzi konsumenta do następnego etapu na ścieżce sprzedaży.
Miejsce
Elementy CTA umieszcza się przeważnie na:
- zewnętrznych stronach landting page (własnych kampanii reklamowych), aby z nich przekierowywać klienta do konkretnej oferty, produktu lub strony głównej sklepu ecommerce
- na stronie głównej sklepu, tak by prowadziły do konkretnej oferty lub produktu
Strategia i monitorowanie
To coś więcej niż głupi przycisk! Użycie kilku elementów CTA, jest w stanie wygenerować precyzyjną mapę konwersji. Jak? Za pomocą monitoringu kliknięć i wejść na daną stronę. W ten sposób uzyskasz informacje, w którym momencie „wolny elektron” stał się Twoim klientem.
CTA – co sprawia, że działa?
Dobrze zaprojektowane CTA czyni cuda. Pomoże Ci wpłynąć na współczynniki konwersji, przyciągnąć uwagę odwiedzających i elokwentnie prowadzić ich przez proces zakupu.
Kontrastowa konstrukcja
Jedną z rzeczy, o których należy pamiętać projektując CTA jest to, że muszą się wyróżniać. Podczas tworzenia CTA nie należy stosować się do standardowych zasad projektowania – polegających na utrzymaniu jednolitego stylu. Nadal możesz korzystać z elementów pasujących do stylu Twojego sklepu tj. czcionki i kolory marki, ale upewnij się, że przycisk CTA naprawdę wyróżni się na stronie. Wysoce kontrastowa konstrukcja jest kluczem do jego poprawnego funkcjonowania.
Przykład: morele.net – kontrastowa konstrukcja, która przykuwa uwagę.
Sprzedaj
Docelowa strona z produktem powinna skupiać się na dwóch rzeczach: jego prezentacji (opis, grafika, video) oraz zakupie. To moment idealny na zastosowanie elementu CTA, który powinien być powiązany z akcją dodania produktu do koszyka lub wykonaniem akcji pobocznej, np. dodaniem produktu do listy życzeń, czy możliwością poinformowania o pojawieniu się wcześniej niedostępnego produktu.
W przypadku umieszczenia kilku przycisków na stronie, warto je rozgraniczyć innym stylem. Przycisk dodania do koszyka jest najważniejszy i powinien być najbardziej widoczny. Poszczególne elementy CTA rozgraniczyć można wielkością lub wypełnieniem tła przycisku. Alternatywne przyciski mogą być przezroczyste, posiadając tylko obramowanie. Świetnym przykładem tej konstrukcji jest sklep Zalando.
Precyzyjne frazy
Stosowanie ogólnikowych fraz jest złą praktyką. Frazy tj. „zobacz więcej”, „czytaj więcej” nie mówią za wiele. Potencjalny klient przejdzie obok nich z obojętnością. Zdecydowanie lepiej brzmią te o konstrukcji: „kup teraz”, „zobacz produkty”, „zamów już dziś”, „wyszukaj produkt” itd. Powyższe przykłady obrazują znacznie więcej o tym, co kryje się pod danym elementem CTA.
Wywieraj presję czasową
Wywieranie presji czasowej stwarza poczucie pilności. To jeden z najlepszych sposobów na to, aby klienci skupili się na działaniach, które chcesz im podsunąć. Dlatego na elementach wzywających do działania umieszczaj ponaglające slogany:
- ostatnie sztuki w magazynie
- oferta ograniczona do X
- koniec promocji o godzinie X
- darmowa dostawa do X
Nakłaniaj klientów do pojęcia natychmiastowego działania, aby go nie odłożyli w czasie lub porzucili całkowicie.
Czy warto?
Przycisk CTA to logiczny sposób monitorowania konwersji i jeden z głównych elementów, który umożliwia nakłonienie użytkownika do interakcji w ecommerce. Z pewnością przyczynia się do ilości sprzedanych produktów, dlatego zachęcamy do korzystania z jego funkcji.
Fajny post :).